Nasujaiset eivät ole lukioiden toimintaa

Helsingin kaupungin lukioissa ”nasujaiset” ovat olleet virallisesti kiellettyjä jo useita vuosia. Kuitenkin osa opiskelijoista on järjestänyt koulupäivän jälkeen tilaisuuksia, joissa lukiolaisille tehdyn kyselyn mukaan on tapahtunut nöyryyttämistä ja jopa erilaista väkivaltaa. Sellaisten perinteiden, joihin sisältyy nöyryyttämistä, väkivaltaa, seksuaalista häirintää tai alaikäisten päihteidenkäyttöä, on loputtava.

Olemme saaneet tietoa, että lukiolaisten keskuudessa suunnitellaan epävirallisia nasujaisia perjantaina 20.8.2021. Vetoamme, että helsinkiläiset nuoret eivät osallistuisi juhlintaan. Tällaiset nasujaiset eivät ole lukioiden toimintaa, niissä ei ole henkilökuntaa valvomassa, eivätkä lukioiden vakuutukset ole voimassa.

Helsingin kaupungin epidemiologinen toiminta varoittaa, että tällaisissa tilaisuuksissa korona leviää tehokkaasti. Jos korona leviää lukiolaisten keskuudessa nasujaisjuhlinnan seurauksena, se voi uhata mahdollisuutta lähiopetukseen ja jopa abiturienttien ylioppilaskirjoituksia.

Lukiolaisille järjestetään ensi viikolla, koulupäivän aikana, tervetulotilaisuus uusien ykkösten liittämiseksi osaksi omaa lukioyhteisöään.