Koulukoirat

Koulussamme toteutetaan koira-avusteista opetustyötä. Tämä tarkoittaa, että koira on meillä koulussa pedagoginen työväline, jonka avulla toteutetaan toiminnallista opetusta. Koira voi muun muassa antaa tunnin aikana tehtäviä, sen kanssa voi harjoitella suullista esitystä tai tehdä vaikka gps:n avulla karttaharjoituksia. Tällaista koira-avusteista opetusta voidaan tehdä ainoastaan terveen ja työhön soveltuvan koiran kanssa. Lisäksi ohjaavat opettajat huolehtivat koiran eettisistä oikeuksista Koirat kasvatus- ja kuntoutustyössä yhdistyksen ohjeistuksen mukaisesti. Allergioiden suhteen noudatamme Allergia- ja astmaliiton ohjeita. Ohjaava opettaja Miia Suominen on käynyt Jyväskylän ammattikorkean täydennyskoulutuksen koira-avusteisesta opetus- ja kuntoutustyöstä ja koulutuksessa opittua sovelletaan täällä Lykissä.

Koulumme työkoira:

Jallu

Miia työskentelee Tiibetinmastiffi Jallun kanssa matematiikan ja ruotsin tunneilla. Jallu on vielä noviisi ja käy vain lyhyesti harjoittelemassa koululla ja luokkahuoneissa olemista. Jallun suosikkeja ovat onnenpyörän pyörittäminen ja oppilaiden nuuskuttelu rapsujen kera. Nopan pyörittäminen sujuu myös ja välillä onnistuu rauhoittuminen oppituntien välissä. Soveltuvuuskokeisiin menemme heti, kun Jallu on täyttänyt 3 vuotta.

Mikäli koira-avusteisuus kiinnostaa tai sinulle heräsi kysymyksiä, voit laittaa meille viestiä. Kerromme mielellämme aiheesta lisää.