Hae yläkouluun

Päivitetty 26.1.2024 U-luokan soveltuvuuskokeen varatestien aikataulut

Lauttasaaren yläkoulu toimii lähikouluna Lauttasaaren alueen nuorille.

Otamme painotusluokille oppilaita myös muualta, mikäli tilaa on. Urheiluluokan valinnassa asuinpaikalla ei ole merkitystä. Hakuaika 7. luokalle on 20.11. – 3.12.2023.

Pidämme vanhempainillan 6.-luokkalaisten huoltajille 7.11.2023 klo 18.00. Paikkana on Lauttasaaren yhteiskoulun Juliussali. Tilaisuudessa kerrotaan opiskelusta Lauttasaaren yhteiskoulussa ja esitellään painotusluokat, joita ovat tiede, urheilu, englannin kielirikasteinen ja ruotsin kielikylpy.

7. LUOKKIEN OPPILAAKSIOTTOPÄÄTÖKSET POSTITETAAN 22.3.2024.

Hakeminen

Tiedeluokka

Tiedeluokalla opiskelussa painotetaan luonnontieteellisiä kokonaisuuksia. Opiskelussa on projektiluontoista yhteistyötä kumppaneiden, kuten korkeakoulujen ja yritysten kanssa. Tiedeluokalla on yksi valinnaisaine painotuksen mukaan 8.- ja 9.-luokilla. Tiedeluokalla oppilaat pääsevät toteuttamaan myös omia tiedeprojektejaan. Oppilaat valitaan lähikoulualueelta. Lue tarkemmat hakuohjeet alla olevasta hakulomakkeesta.

U-luokka

U-luokka koostuu uimareista ja koripalloilijoista. Työjärjestyksessä on viikossa vähintään 10 tuntia harjoittelua, joka koostuu lajiharjoituksista, liikuntatunneista ja yleisvalmennuksesta. 8.- ja 9.- luokalla tämän luokan valinnaisaineet koostuvat liikunnasta, joka tukee tavoitteellista harjoittelua. U-luokan toiminnassa noudatetaan Kasva urheilijaksi -oppisisältöjä, jotka ovat yhteisiä urheiluakatemiakouluissa. Uintiharjoittelu tapahtuu koulun omassa uimahallissa ja koripalloharjoittelu koulun liikuntasaleissa. U-luokalle oppilaat valitaan valtakunnallisen soveltuvuuskokeen perusteella. U-luokalle valitaan 12 uimaria ja 12 koripalloilijaa. Uimareiden uintiharjoitukset sisältyvät yhteistyöseurojen kausimaksuun. ToPoLa järjestää koripalloilijoiden lajivalmennuksen.

Helsingin kaupungin kouluissa 6. luokalla olevat toimivat seuraavasti: Täytä Wilmassa hakulomake, jolla haetaan Lauttasaaren yhteiskouluun ja kirjoita lisätietoihin hakevasi U-luokalle uimarina tai koripalloilijana, sillä painotuksemme ei ole erikseen valittavissa kaupungin lomakkeessa. Tämän lisäksi täytä alla oleva Urhean hakulomake (uinti tai koripallo) ja palauta se Lauttasaaren yhteiskouluun lomakkeessa olevien ohjeiden mukaisesti.

Muissa kuin Helsingin kaupungin kouluissa 6. luokalla olevat toimivat seuraavasti: Täytä alla oleva hakulomake muille kuin Helsingin kaupungin koululaisille sekä Urhean hakulomake ja palauta molemmat niissä olevien ohjeiden mukaisesti Lauttasaaren yhteiskouluun. Lisäksi Helsingin kaupunki pyytää täyttämään sähköisen lomakkeen, joka tulee näkyviin kaupungin sivuille. Tämä lomake on tarkoitettu ulkopaikkakuntalaisille hakijoille tai hakijoille, joiden omassa koulussa ei ole käytössä Helsingin kaupungin Wilma-lomaketta Siirtyminen 7. luokalle. Lomakkeen täyttämiseen ei tarvita Wilma-tunnuksia, mutta täyttämiseen vaaditaan toimiva sähköpostiosoite. Syötä ensin sähköpostiosoitteesi osoitekenttään ja klikkaa ”Lähetä varmistusviesti”. Mene sitten omaan sähköpostiisi ja klikkaa sinne tulleen viestin linkkiä, niin pääset täyttämään ilmoittautumislomakkeen. Saat lomakkeen tallentamisen jälkeen sähköpostiisi varmistusviestin lomakkeen vastaanottamisesta (viestissä ei kuitenkaan eritellä hakuvaihtoehtoja).

Huom! Kaikkien U-luokalle hakevien on täytettävä Urhean hakulomake (uinti tai koripallo) ja toimitettava se hakuajan puitteissa Lauttasaaren yhteiskouluun. Tiedot muiden koulujen hakulomakkeista eivät välttämättä välity meille, jos haette Lykin lisäksi myös muihin kouluihin.

Urheiluluokkien soveltuvuuskokeen perusosa pidetään 17.1.2024. Lauttasaaren yhteiskoulun testiin osallistuvat kokoontuvat koulun liikuntasalien väliseen aulaan klo 8.45, jolloin annetaan tarkemmat ohjeet päivän kulusta. Testit päättyvät arviolta noin klo 14. Koululla tarjotaan lounas testiin osallistuville. Perusosan varatesti on maanantaina 5.2. klo 9.00. Kokoontuminen liikuntasalien välisessä aulassa klo 8.45.

Yleistestin lisäksi uimarit ja koripalloilijat tekevät lajitestin 19.1.2024.  Uinnin lajitesti järjestetään Lauttasaaren yhteiskoululla.  Testattavat jaetaan kahteen ryhmään siten, että Lauttasaaren yhteiskouluun hakevat uimarit kokoontuvat liikutasalien välisessä aulassa klo 8.45 ja muihin kouluihin hakevat uimarit klo 10.45. Uinnin lajitestin varapäivä on keskiviikkona 7.2. klo 9.00. Kokoontuminen on tuolloin kaikilla osallistujilla klo 8.45 liikuntasalien välisessä aulassa. Koripallon lajitestin paikka selviää Urhean kotisivuilta.

Lauttasaaren yhteiskouluun hakevien uimarien ja koripalloilijoiden lajitestiä käytetään myös soveltuvuuskokeen perusosan koulukohtaisena osana siten, että lajitestin pisteistä saa koulukohtaiseen osaan pisteitä seuraavan taulukon mukaisesti

Lajitestin pisteetKoulukohtainen osa
0-30
11-128

Esimerkki: Urheilija saa lajitestistä 8 pistettä. Tällöin hän saa koulukohtaiseen osaan 5 pistettä ja hänen soveltuvuuskokeensa perusosan heikoin osa jätetään huomioimatta.

Ruotsin kielikylpy

Helsingin kaupungin 6.-luokkalaiset täyttävät Wilmassa Helsingin kaupungin lomakkeen.

Kyselyt ja lisätiedot hakemisesta