Erasmus+

Lauttasaaren yhteiskoulu sai Erasmus+ -rahoituksen I see you, I hear you -hankkeelle, jonka tarkoituksena on parantaa sekä oppilaiden että henkilöstön hyvinvointia. Kyseessä on Erasmus+ -projekti, jonka myötä tavoitteemme oli lisätä myös oman osaamisen jakamista ja osallisuutta. Hanketta toteutettiin kesäkuusta 2022 marraskuuhun 2023.

I see you, I hear you -projektin myötä useampi henkilöstön jäsen osallistui koulutukseen Espanjassa tai Italiassa. Tästä linkistä pääset kurkistamaan maantieteen ja biologian opettajien koulutusmatkaan: Padlet Teneriffalta.

Henkilöstön jäsenet päivittivät omaa osaamistaan myös osallistumalla kahteen job shadowingiin, joissa seurattiin omaa opetettavaa ainetta ja koulumaailmaa toisessa eurooppalaisessa maassa noin viikon ajan. Job shadowing-liikkuvuuksiin yhdistettiin myös valmistelevat vierailut uusiin yhteistyökouluihimme Espanjassa ja Italiassa. Nämä järjestettiin pohjustamaan oppilaiden ja opiskelijoiden ryhmäliikkuvuuksia.

Lykin espanjan opettajat, Elina Rögård ja Kirsi Lindström, kävivät syksyllä 2022 tutustumassa Espanjassa I.E.S. Carmen Martín Gaite koulun toimintaan ja huhtikuussa 2023 mukaan otettiin myös 14 A-espanjan lukijaa 9. luokalta. Nuoret sitoutuivat majoittamaan kotonaan espanjalaiset nuoret, jotka tulivat vastavuoroiselle vierailulle Lykkiin heti seuraavalla viikolla.  Keväällä 2023 Espanjan opintomatkalle osallistuneet oppilaat ovat tavanneet espanjalaisia vaihtarikavereitaan myös opintomatkan jälkeen. Olemme Lykissä todella iloisia upeasti alkaneesta yhteistyöstä I.E.S. Carmen Martín Gaite-koulun kanssa, ja toivomme sen jatkuvan pitkään.

Syksyllä 2023 Erasmus+ -hanketta toteutettiin Italiassa, kun italian opettaja Heikki Kotilainen ja historian opettaja Mikael Björk-Winberg osallistuivat job shadowingiin sekä valmistelevalle vierailulle Istituto Tecnico Euclide Caracciolossa, joka sijaitsee Italian Barissa. Italian ryhmäliikkuvuuteen lähti seitsemän italiaa opiskelevaa abia. Vierailun aikana harjoiteltiin italiaa käytännössä ja opittiin lisää Italian historiasta. Lykin nuoret saivat Erasmus+ -hankkeen myötä uusia kokemuksia eri kulttuureista ja he pääsivät vertailemaan eurooppalaisia koulutusjärjestelmiä keskenään. Myös kielitaito parani ja kokemukset omasta osaamisesta selkiytyivät.

Mikäli sinulla on kysyttävää Erasmus+ -yhteistyöstä, ota yhteyttä Lauttasaaren yhteiskoulun Erasmus+ -koordinaattoriin: kirsi.lindstrom@lykki.fi.